Zoeken
Winkelmandje
 

Kennisbank

De nieuwste inzichten en ideeën voor goed schrijfonderwijs!

“The teacher is the best writer of the class!'​

“The teacher is the best writer of the class!'​

Voor goed leren schrijven heb je eigenlijk niet veel nodig: duidelijk instructies en kaders voor de leerling hoe de letter geschreven moet worden, een goed voorbeeld van de letter, schrijfschriften met de juiste liniatuur, veel herhalings- en oefenmomenten en fijn schrijfmateriaal. Deze materialen zitten allemaal in de schrijfmethode ‘Aan Boord’, maar wat nog belangrijker is…hoe meer jij begrijpt en snapt van de ontwikkeling van het schrijfvaardig worden, hoe beter jij weet hoe je elke leerling goed kan begeleiden tot een leesbaar handschrift.

Een methode met kant-en-klaar materiaal kan een veilige keuze lijken om leerlingen te leren schrijven, maar kan voor leerlingen in de praktijk soms 'onveilig' zijn. De methode bepaalt het tempo en de vormgeving dwingt leerlingen in een keurslijf met weinig (vaak minimaal) herhaling en minimale mogelijkheden om jezelf te verbeteren. Leerlingen, die de methode niet kunnen bijbenen, vallen al snel buiten ‘de boot’.

Door te weinig oefening en herhaling automatiseren leerlingen de letters tegenwoordig moeizaam. Ze hebben vaak letterlijk en figuurlijk geen ruimte binnen de methode om een eigen handschrift te ontwikkelen, die past bij hun (fijn) motorische mogelijkheden. Het aanbod van diverse lay-outs van de werkboeken, zorgt voor verwarring in het automatiseringsproces, zoals je ook ziet op de bijgevoegde foto. Voor elk woord (of het woord nu uit 3,4,5 of 6 letters bestaat, elk woord krijgt eenzelfde lijntje). Dit alles maakt het er niet begrijpelijker op, waardoor de leerling gaandeweg niet meer weet wat hoe en welk lettertype er geschreven moet worden. Meer hierover lezen? Lees het artikel ‘De kracht van goed schrijfonderwijs’.

Wanneer je begint met het werken met de schrijfmethode ‘Aan Boord’ is het belangrijk dat je snapt hoe het moet. Je zult vervolgens ontdekken dat je het zelfs steeds beter gaat begrijpen, als jij er echt mee aan de slag gaat. Daarom bestaat de handleiding van de schrijfmethode 'Aan Boord' uit een inspirerende workshop, waarbij kennis direct gekoppeld wordt aan praktijkervaringen en het werken met de juiste materialen. Zo wordt goed leren schrijven met de schrijfmethode 'Aan Boord' als het ware ‘jouw tweede natuur’!

The teacher is the best writer of the class, so: model, model, model!” (Gallagher, 2011)

Zodra je ziet dat de leerling een schrijfletter fout automatiseert, moet jij de uitleg geven over de juiste vorm en schrijfrichting van de betreffende letter(s) en dit goed voordoen.Van correctie achteraf leert de leerling niets. Leren schrijven is daarom een zeer actief vak voor elke leerkracht.

Tijdens mijn workshop van 13 mei jl. werd mijn passie voor het belang van goed leren weer onderschreven met de volgende feedback: "Ik heb genoten van je workshop, je hebt mijn verwachtingen overtroffen. De workshop was zeer verzorgd, zowel inhoudelijk als organisatorisch. Hoewel ik denk al aardig wat over schrijven te weten, heb ik zeker veel nieuwe, interessante informatie gekregen die ik meteen al gebruikt heb in de praktijk. Ook de materialen zijn zeer bruikbaar. Kortom: ik heb genoten van de dag en gun iedereen deze workshop!' (Ineke Roubos)

Goed leren schrijven helpt om je gedachten te orderen: dat geeft rust! 

Dit is maar één van de talloze voordelen van goed leren schrijven. Ben jij op zoek naar kennis over alles wat met goed (leren) schrijven te maken heeft? Maak dan gebruik van onze praktische schrijftips en kennisbank en kom naar één van onze workshops! Zo kunnen we met elkaar de juiste koers varen, om elke leerling leesbaar en met vertrouwen te leren schrijven. De eerste data voor de workshops na de zomervakantie staan ondertussen weer in onze agenda.

Met het hele team 'Aan Boord' stappen? Dat kan natuurlijk ook! Wij komen graag bij jullie op lokatie onze scholing geven, want iedereen is welkom 'Aan Boord'!