De pengreep

 

Een ideale pengreep is een dynamische greep, waarbij de duim, wijs- en middelvinger doelgericht bewegen, terwijl de ringvinger en pink (gebogen in de handpalm) voor stabiliteit zorgen. Een dynamische greep vereist een open webspace (ruimte tussen wijsvinger en duim) van de hand, waarin de pen rust tussen duim en middelvinger.
Alleen met een open webspace, kan een leerling vingerbewegingen maken. Ideaal is hierbij de driepuntsgreep. In de praktijk zie ik ook regelmatig kinderen met een dynamische vierpuntsgreep. Bij deze greep zijn ook vingerbewegingen zichtbaar en kunnen kinderen een mooi handschrift ontwikkelen.

                                                   (pen: Base-Ball/Schneider)

Bij een gesloten webspace wordt de pen vastgeklemd tussen de duim en wijsvinger, waardoor geen vingerbewegingen mogelijk zijn. Hierdoor leert de leerling geen dynamische pengreep aan. Hij krijgt dan snel schrijfkramp, omdat hij vanuit zijn pols, onderarm en soms zelfs schouder gaat bewegen om te kunnen schrijven. Daarbij zorgt een gesloten greep ervoor, dat een leerling minder zicht heeft op de penpunt. Gevolg is dat de leerling half op het tafelblad gaat hangen om te zien wat hij schrijft.

                                                   (pen: Base-Ball/Schneider)

Om de pen op de juiste plek in de webspace te laten rusten, kan de leerkracht de plek aangegeven met een stip.

Een adequaat hulpmiddel, om de juiste pengreep aan te leren is de handiwriter. Dit polsbandje zorgt ervoor dat de pen in de webspace rust. Ervaring leert dat na gebruik van enkele maanden de leerling de pen juist vasthoudt en de handiwriter zijn werk gedaan heeft. Ook ideaal voor linkshandige leerlingen, om te voorkomen dat ze een 'bokkepoot' ontwikkelen. Aan te schaffen via de webshop van de Schrijfvriend.